Fyra


Franskan var alltid den segaste lektionen på hela dagen. Det var endast plågor med konstiga ord och bokstäver jag inte förstod mig på. Jag satt bredvid Nicholas på de här lektionerna och jag kunde bli tokig på det. Inte för att jag sa det till honom eftersom vi var gamla polare och brukade festa tillsammans lite då och då, men han var totalt blåst. Visst jag var sämst i skolan men inte så sämst. Killen kunde inte ens hälsningsfrasen vi kört varje lektion sedan sjätte klass. Han var en loser ändå ville alla tjejer ha honom.
”Jag och Irma är tillsammans igen”, han log sitt vanliga dumma leende. ”Vi ska träffas ikväll.” Jag höjde ena ögonbrynet.
”Något speciellt med det?” undrade jag. ”Du har dumpat henne en miljon gånger sedan maj.” Egentligen var jag inte ett dugg intresserad av hans förhållande med Irma, det slutade alltid på samma sätt.
”För att hon är så envis!” försvarade sig Nicholas. ”Ofta jag pallar när hon är sådär… du vet, typiskt tjejig…”
”Huh?”
”Men nu är det annorlunda”, sa han.
”Hur då?” frågade jag, Nicholas hörde inte ens sarkasmen i min röst.
”Är du trög!” sa Nicholas och trummade med pennan i bordet. ”Hon ska komma på min fest till helgen och ja..!” Han tittade menande på mig och nu höjde jag båda ögonbrynen.
”Verkligen?” Sarkasm igen.
”Jag hörde det där ditt lilla kräk!” sa tjejen som satt framför oss utan att vända sig om. Jag tittade bort från Nicholas och in i tjejens ryggtavla. Hennes skoltröja var alldeles för stor för den smala tjejen, och hon hade bara ett stort linne under om man bortser från kängorna och nättightsen som klädde hennes långa ben. Jag hade ingen aning om hennes namn trots att vi haft franska tillsammans de senaste åren. Däremot visste jag att hon var en utav de sexigaste tjejerna i skolan, vem kunde ha missat det? Nu vände hon sig om och tittade på Nicholas med hat blixtrande från de sotmålade ögonen.
”Om du så mycket som rör min syster med dina smutsiga fingrar bryter jag av dem!”
”Du kan ju försöka”, skrattade Nicholas och lutade sig över bänken närmare tjejen.
”Är du Irmas syrra?” frågade jag. Hon tittade som hastigast på mig med höjda välplockade ögonbryn innan hon åter vände uppmärksamheten mot Nicho.
”Jag lovar att jag kommer bryta av dem allihop”, sa hon mellan sammanbitna tänder. ”Lycka till att spela handboll då!”
”Varför säger du inte som det är”, sa Nicholas med sin mest förföriska röst. ”Du vill ha mig. Men Katie, jag räcker till er båda.” Tjejen öppnade munnen och drog in luft i en dramatisk, ilsken, gest och hennes ögon smalnade ytterligare. Sedan slappnade hon av.
”Det har du nog fått om bakfoten”, sa hon och lade armarna i kors över bröstet. ”Jag faller inte för killar utan hjärna.” Sedan vände hon sig bara om. Jag garvade högt åt dissen och Nicholas kokade av ilska, han var inte van vid att bli avvisad.
”Din jävla subba!” skrek han tvärs över klassrummet. Nämnde jag att Nicholas hatar att bli kallad dum? Läraren som ignorerat deras samtal tidigare röt plötsligt av ilska.
”NICHOLAS”, skrek han. ”UT!” Nicholas reste sig så snabbt att stolen välte och lämnade klassrummet. Jag garvade fortfarande. Katie vände sig om och log ett triumferande leende mot mig.
”Adam, du kanske vill göra Nicholas sällskap?” sa franskaläraren plötsligt.
”Nej, tack”, svarade jag och fortsatte le för mig själv ner i bordet.

Inte mycket mer hände den dagen som var värt att tänka på eller ens komma ihåg. Lektionerna började och slutade, rasterna kom och gick. Jag såg inte till Katie något mer i skolan, inte Nicholas heller för den delen. Och när jag rullade hemåt med sällskap av Danny var det enda nya jag lärt mig att Katie var släkt med Irma. Hur konstigt var inte det?
”Danny?”, sa jag när vi kommit utanför skolans område. ”Visste du att Irma har en syrra.”
”Jävlar, har hon en syrra? Vart!” sa Danny. Alla gillade Irma, hon var snygg som en Barbie, alltid klädd i ljusa färger och var på ett väldigt speciellt sätt som fick alla att bli glad av någon anledning. Hon och Katie var som natt och dag.
”Du vet den där bruden som går i bandtröjor och Dr Martens som Irma alltid hänger med.”
”Du menar bruden som hon brukar gå och röka med bakom idrotten?” Jag nickade långsamt. ”Jävlar!” Danny skrek rätt ut. Jag slog till honom i huvudet och vi skrattade. Sedan skildes vi åt och jag fortsatte hem utan större brådska.


Kommentarer
Postat av: Anonym

jätte bra blogg,och fin ,helt underbar :D

Min blogg är inte lik din,men den är bra ändå tycker jag ;) Den handlar om hur man kan förbättrar sin självkänsla och självförtroende .ja,och så handlar den om massa andra sker som tonåringar går igenom. Du kan ju kolla in den,även om den kanske inte är någonting för dig,de den ett försök;)

Den heter ialf ; http://jjuno.blogg.se

2009-10-27 @ 23:57:44
Postat av: Febb

haha shit, tusen tack! :D

2009-10-28 @ 10:22:40
URL: http://febb.blogg.se/
Postat av: timmie

älskar detta asså nu har jag läst allt fyfan vad lyssnade :D

2009-10-30 @ 02:20:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0