Fem



Efter Nicholas korkade kommentarer på franskan fortsatte dagen som vanligt. Och under lunchen letade jag reda på Irma.
”Följer du med ut en stund?” frågade jag.
”Visst”, sa hon och följde med mig ut på skolgården. ”Har det hänt något, eller?”
”Nej, då”, försäkrade jag medan vi gick runt på baksidan om idrottshallen. ”Ska du på festen hos Nicholas till helgen?”
”Jag vet inte”, svarade hon och låtsades inte bry sig. ”Kanske.”
”Lova att inte göra något dumt”, muttrade jag medan jag plockade fram ett ciggpaket ur väskan.
”Som vad?” undrade Irma och rynkade ögonbrynen.
”Jag vet inte”, sa jag med en axelryckning, tände cigaretten och blåste ut rök. ”Något du kommer ångra, han är ett kräk.”
”Men jag gillar honom”, Irma tog cigaretten från mig och satte den mot sina egna läppar. Jag suckade. Hon hade samma smak på killar som Tyra. Skitstövlarna.
”Jag vill bara inte att du ska bli sårad igen”, sa jag och tände en ny cigarett.
”Jag vet, och jag älskar dig för det”, flinade Irma. Jag flinade tillbaka och satte mig på huk på marken, Irma gjorde likadant. Så satt vi i flera minuter.
”Nu måste jag sticka, syns hemma ikväll.” Irma reste sig och fimpade innan hon rusade iväg i Tyras klackar. Jag satt kvar ett tag till. Så länge att jag kom försent till matten, ännu ett ämne jag skulle misslyckas i. Men det spelade ingen roll, jag var ändå inte intresserad av att plugga vidare. I värsta fall skulle jag kunna leva resten av livet med att jobba på McDonald’s så länge jag överlevde.

”Du är sen igen!” sa matteläraren då jag kom in i klassrummet. Jag gav honom en hastig blick slog mig ner vid en ledig bänk i klassrummet och slog upp mina böcker. Resten av lektionen klottrade jag i häftet, ritade olika figurer, serier och skrev citat från mina favoritlåtar. Det jag gjorde på alla lektioner med andra ord.
”Katie?”, matteläraren stod lutad över mig och tittade ner på mina teckningar. ”Behöver du hjälp med något?”
”Nej, då”, försäkrade jag och hoppades att han skulle gå sin väg. Men det gjorde han inte.
”Stanna efter lektionen är du snäll.” sa han tillslut och började hjälpa tjejen som satt bredvid mig.

”Det kan inte fortsätta så här”, sa läraren trött till mig efter att alla utom jag lämnat klassrummet.
”Hur?” sa jag lite smått irriterad.
”Du kommer försent, du blir underkänd på proven och du arbetar inte på lektionerna”, förklarade läraren. ”I värsta fall måste jag ringa dina föräldrar.” Mina ögon smalnade, jag tog upp mina saker och hängde väskan över axeln.
”Var så god.” muttrade jag och lämnade rummet.
”Hallå!” ropade han efter mig. ”Katie, jag var inte klar ännu!” Men jag fortsatte bara gå.
När skoldagen äntligen var slut skyndade jag mig hem. Klockan var så pass mycket att Tyra redan skulle ha lämnat lägenheten för att ta sig till arbetet att jag inte behövde oroa mig för att stöta ihop med henne. Hela vägen upp i hissen funderade jag på vad jag skulle göra ensam i den tomma lägenheten fram till sju. Men blev förvånad när jag kom in i hallen och hörde skrammel från mitt sovrum. Tyra tittade ut från rummet och granskade mig.
”Har du sett mina skor?” frågade hon och trippade ut i hallen i sin korta jeanskjol och tighta linne. Tyra var snygg för att vara i 30 års åldern. Hon hade långt, lockigt askblont hår och lika blå ögon som Irma, och hennes perfekta kropp såg ut att passa på en 25-åring. ”Du vet de där nya stövlarna i svart.”
”Irma har dem.” svarade jag ärligt och gick in på mitt rum. Det var en enda oreda, inte alls som jag lämnat det.
”Den ungjäveln…” muttrade Tyra och följde efter mig.
”Vad fan har du gjort!” ropade jag högt.
”Vadå?” sa Tyra oskyldigt.
”Varför skulle jag lägga dina skor i mitt rum?” frågade jag.
”Åh, nej, det trodde jag inte heller”, Tyra ryckte lite lätt på axlarna. ”Jag letade cigg.”
”Gah!” morrade jag och ryckte fram paketet från min väska och kastade det till henne. ”Bäst du lämnar tillbaka det sen!”
”Tack vännen”, hon satte en cigarett mot sina läppar och kastade sen tillbaka paketet till mig. ”Tändare?” Jag tog fram min tändare från fickan på linnet och räckte över den. Tyra log mot mig med sitt vänliga mamma-leende. Jag suckade och himlade med ögonen utan att hon såg. Hon blåste ut rök i mitt rum innan hon började gå mot fönstret och öppnade det för att luta sig över kanten.
”Jag trodde du började jobba klockan tre”, sa jag och tittade på henne. Hon skakade på huvudet.
”Jag bytte”, sa hon med ryggen mot mig. Jag slog mig ner på sängen. ”Så att jag är ledig på fredag.”
”Vad händer då?” undrade jag.
”Jag och Freja har lite planer bara.” svarade hon. ”Åh, just det! Det vore bra om du och Irma höll er undan lägenheten under kvällen för vi tänkte ha en liten förfest här… och kanske en efterfest också… Hm.”
”Tyra!” utbrast jag. ”Vart ska vi ta vägen då?”
”Inte vet jag, har ni inga kompisar som ni kan hänga med?” Jag lade ner diskussionen, det var ingen mening.
När Tyra hade rökt klart och vänt sig om hade hon ett lysande leende på läpparna och hennes vita tänder gnistrade nästan.
”Jag är så otroligt sugen på pannkakor!” Jag höjde ögonbrynen åt henne. ”Kan inte du dra ner och köpa lite ägg så kan vi steka pannkakor tills Irma kommer hem!”
”Visst”, muttrade jag och reste mig upp.
”Jag hade gärna följt med, men mina skor…” Jag himlade med ögonen igen.
”Du har fler skor.” Tyra plockade upp ett par skor från mitt golv. ”Åh, nej!”
”Kom igen, jag är din mamma och det var jag som gav dig pengarna till de här snyggingarna!” sa hon. ”Dessutom har vi samma storlek.” Hon hade plockat upp ett par svarta, höga, högklackade pumps som gick upp över smalbenen i remmar.
”Okej, då.” sa jag tillslut och gick ut i hallen igen. För att dra på mig kängorna. I vanliga fall var jag och Tyra lika långa, men nu när hon hade mina skor var hon över en decimeter längre än mig och tittade glatt ner på mig. Jag hatade när hon var på sitt barnsliga humör. Och jag hatade att hon försökte vara som en syster till mig och Irma istället för en mamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0