Åtta


Jag sov dåligt hela natten, låg mest och vände och vred mig i sängen så att lakanet och täcket flätades ihop och gjorde allt ännu mer obekvämt.
Men jag vaknade ändå inte särskilt tidigt och lyckades komma försent till första lektionen.
”Du missade något i morse!” utbrast Danny när jag satte mig bredvid honom i klassrummet.
”Hur tidigt var du här?” undrade jag och tittade på klockan, som för övrigt var tjugo minuter i tio.
”Nästan en timme innan dig, du vet då man borde komma”, log Danny. ”Men i alla fall, jag, Nicho och Liam…” Jag stängde av öronen och sjönk ner i mina egna tankar. När slutade skolan idag? Hur många lektioner till lunch?
”Hänger du mer oss, eller?”
”Va?”
”Hänger du med ner till sjön?”
”Vad ska ni göra där?”
”Jag sa ju precis det!”
”Hm…” Danny suckade och lektionen tog slut.
”Nicho och Liam har slagit vad, de ska bada i sjön.” Förklarade han medan vi gick ut i den överfulla korridoren.
”Jag hänger väl med då…”
”Bra, jag kommer över vid åtta.” Danny rusade iväg till sitt skåp och jag blev stående i korridoren. ’Sjön’ var snarare en damm, fyllt med äckligt grumligt vatten, någon kilometer utanför själva centrum. Den låg mitt emellan området där vi bodde, och gick i skolan, och den större staden som låg en några mil söderut. Där fanns ett övergivet fabriksområde där de en gång tillverkat tandkräm, eller något liknande. Nu var hela stället övergivet och jag hade hört att det var något typ av hemligt rave som brukade hålla till i fabrikens källarutrymme på helgerna. Jag hade aldrig varit där eftersom man inte bara kunde droppa in. Inte för att jag ville gå, jag hade nämligen hört att källaren var fyllt med vatten också. Och jag visste inte vilket av ryktena som var sant, kanske båda, kanske inget. Ändå fanns det gott om underjordiska partyn runt i stan.

Skolan gick långsamt och jag sov mig igenom i stort sätt hela dagen, fram till sista timmen som var idrott. Ett ämne jag gillade. Fysisk aktivitet var ett bra sätt att slappna av på och rensa tankarna. Trots att jag troligast inte skulle ha valt fotboll som förstahands val.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0