Tio


Mitch hade varit sen till middagen så jag, mamma och Alli hade börjat äta utan honom. Det hade vi aldrig gjort om det inte vore för att han hade ringt och gett oss tillåtelse. När han väl kom hade vi nästan ätit klart. Klockan var nära sju och jag fick inte lämna bordet förrän Mitch också ätit upp allt på sin tallrik.

"Lugnt om jag går från bordet?" frågade jag mamma då jag ätit klart. Mitch grymtade till och fick mamma att funderade en extra sekund innan hon svarade.

"Inte förrän alla ätit upp, Adam." Först gjorde jag bara som jag blev tillsagd, men när Mitch segade med vilje började det krypa inom mig. Han berättade skämt efter skämt, historia efter historia och när klockan var tjugo i åtta lämnade jag bordet ändå.

"Hallå där!" röt Mitch.

"Jag ska iväg åtta och du segar med vilje!"

"Du ska ingenstans, det är vardagskväll!" Jag lyssnade inte utan stegade bara ut i hallen, drog på mig skorna och gick. Jag hämtade cykeln ur garaget, det var en mountainbike som jag fått efter många om och men på min trettonde årsdag, och trampade iväg mot Dannys hus. Han bodde närmare skolan i ett radhus med sin familj och en enorm hund som hette Bobby. Hunden bodde mest ute på den inhägnade gården och jag hälsade vänligt på den stora klumpen med hår innan jag plingade på.

Dannys mamma öppnade och log vänligt mot mig.

"Är Danny inne?" frågade jag.

"Jadå, jag tror att han är på väg ut", svarade hon och gick in i hallen, jag följde efter henne. "DANNY!"

"Vad är det?", ropade Danny medan han rusade ner för trappan. "Åh, hej Adam. Jag sa ju att jag skulle komma till dig."

"Jag vet, men jag var tvungen att komma ut ur huset..."

"Kom, vi drar!" Danny tog fram sin cykel sen for vi ner för backen och vidare mot fabriken. Det tog oss drygt tjugo minuter att cykla hela vägen. Liam och Nicholas var redan där då vi kom. De hade till och med tagit av sig sina tröjor och stod och uttrade i badbyxor.

"Helvete vad kallt det är!" garvade Liam. Jag satte mig på den lilla muren som slingrade sig kring området. Nicholas rusade fram och tillbaka för att hålla värmen. Han gick fram till sin moped och hämtade sin ryggsäck.

"Någon som vill ha något att dricka?" frågade han och tog fram en burk öl från väskan, han kastade den till mig och jag fångade den, sedan tog han upp två till innan han kastade hela väskan till Liam.

"Alkoholen gör dig varm." Liam plockade fram en egen burk och öppnade den.

"Nice!" utbrast Liam och tog en klunk "Någon som har cigg?"

Danny tog fram något ur jackfickan och kastade över det till Liam. Jag gick fram till honom och tog paketet av honom då han tagit en cigarett.

 

"Då kör vi!" Nicholas gjorde sig redo genom att hoppa lite upp och ner. Han och Liam gick fram till dammkanten och tittade ner i det grumliga vattnet. Tur för dem att det var mörkt ute.

"Varför gör ni ens det här?" undrade jag.

"På tre!" garvade Danny. "Ett, Tvåå..."

"Nej, fan, vänta!" pep Liam.

"TRE!" Nicholas kastade sig i dammen och drog med sig Liam i farten.

"Woooooh!" hörde jag Nicholas ropa då han kom upp till ytan igen.

"Helvete! Kallt!" skrek Liam.

"Hahaaa!" skrattade Danny och kastade sig i efter dem. Jag satt kvar på muren, drack min öl och rökte en andra cigg medan jag skrattade åt de andra. Liam skyndade sig upp ur dammen och skakade av köld. Resten av kvällen satt vi där på muren ända tills Nicholas ryggsäck var tom. Jag och Danny cyklade hem vingligt i långsam takt och jag var inte hemma förrän efter ett.

Det var svårt att smyga sig in utan att välta något, inte för att jag var särskilt full, mest för att jag inte kunde se något i mörkret. Men på något sätt lyckades jag komma upp till mitt rum och krypa i säng.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0