Sexton


”Kom igen, vi borde bjuda henne!” hade jag sagt på vägen ifrån skolan.
Vi var båda på väg till centrum för att köpa något att dricka och röka.
”Visst, hon är ju snygg och så… Men tror du inte att Irma redan bjudit henne?”
”Jag vet inte, hon har ju varit på våra fester förr, men…”
”Hur får vi tag på henne då?” undrade Danny. ”I morgon, i skolan?”
”Antar det”, sa jag och öppnade dörren till videoteket. ”Eller nu…?”
Vi blev båda förvånade när vi fick syn på Katie i kassan på videoteket. Jobbade hon här? Tydligen, hon hade en skjorta på sig med videotekets logga på.

”Du heter Katie, va?” sa jag, hon nickade till svars. ”Och är Irmas syrra?” Jag kände mig ganska fånig men räckte fram pengarna för att betala för drickan och cigaretterna.
”Ja”, svarade hon och tog emot pengarna.
”Nicho ska ha fest i helgen, du borde komma.” sa Danny. Jag höll andan och väntade på svar. Varför gjorde jag så!?
”Visst, jag vet redan”, svarade Katie och log lite tafatt.
”Schyst”, sa Danny och tog sakerna från disken, vi log båda fåraktigt och gick.
”Det där var…” började jag när vi kom ut på gatan igen.
”Onödigt? Pinsamt?” fyllde Danny i. Jag nickade och skrattade.

De senaste dagarna hade jag inte kunnat få henne ur huvudet, jag förstod inte varför, jag kände henne inte och jag skulle troligast inte lära känna henne heller. Men det var ändå något som drog mig till henne. Jag var nyfiken på henne. Hon var så annorlunda…

Danny öppnade korken på drickan och tog en rejäl klunk.
”Vill du ha?” undrade han, men jag skakade bara på huvudet.

Kommentarer
Postat av: elina

sv; varsegod, ingen fara!:D

2009-11-12 @ 13:29:23
URL: http://elinaskoogh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0