Femton


Skolan på torsdagen var seg. Kröp långsamt fram som morgondimman, så jag kunde ärligt säga att det var skönt att komma till videoteket och Chris efter lektionerna.

”Hur var skolan?” undrade hon då jag bytt om till min jobbskjorta. Jag hade till och med dragit på mig ett par slitna, trasade jeans på morgonen (Ron skulle bli glad).
”Toppen!” sa jag överdrivet och ställde mig på min plats bakom disken. ”Hur har det varit här?”
”Lika segt som vanligt så… Toppen!” Hon härmade min överdrivna glädje i slutet på meningen. Jag flinade lite åt henne och hon lipade med ett leende tillbaka till mig.
”Du”, började Chris efter en stunds tystnad. ”Vad gör du på fredag?”
”Jag vet inte, Tyra vill ha ut mig ur lägenheten”, sa jag och tänkte efter, vad var det jag hade tänkt göra? ”Så jag funderade på att gå på någon fest som Irmas kille ska ha.” Jag var inte precis bjuden men jag var inte objuden heller.
”Ska du hålla koll på henne, eller?” skrattade Chris.
”Inte precis”, svarade jag. Jag var alltid orolig för min syster, orolig att hon skulle bli som mig eller, ännu värre, Tyra. Men hon var inte så, hon hade gränser och höll sig oftast till dem. Nej, fester gick jag på för min egen skull.
”Jag vet något roligare än dina skolpartyn”, sa Chris.
”Vadå?” Jag höjde på ögonbrynen, Chris syn på skoj brukade vara en aning annorlunda. Inte för att jag hade något emot det men ibland gick det till och med över mina gränser. Oftast när det kom till ’Jag bryr mig inte om någonting’ -delen.
/> ”Du vet de där partyna som brukar vara i källaren på fabriken.” Jag nickade, alla hade hört talas om det men ingen visste om det var sant eller inte eftersom första regeln när man kom dit var att aldrig berätta för någon att man varit där. Mest för att det inte skulle sprida sig så långt att polisen skulle dyka upp.
”Jag ska dit.” Jag sa ingenting, jag var inte förvånad att Chris hade skaffat sig sådana kontakter och jag visste att hon tänkte bjuda med mig. Självklart ville jag med. Det här var något jag aldrig varit med om tidigare och jag gillade nya erfarenheter.
”Hur är det med alkoholen?” frågade jag.
”Oroa dig inte, jag vet vad du gillar.” Jag tittade lite skeptiskt på henne, jag menar det smakar oftast skit och jag drack inte för att det var gott utan för att det får en att slappna av och tänka på ett helt annat sätt, ett sätt jag gillade. ”Fast sprit är förbjudet därnere...”
”Jag är med, låter mycket roligare än Nicholas fest!”
”Det kommer bli så kul!”, sa Chris och skuttade till av glädje.
”Jag hoppas det”, sa jag och log mot henne.
”Tänk dig alla snyggingar som kommer vara där!” skrattade hon men kom av sig då två kunder kom in i butiken. ”Åh, på tal om snyggingar!” Hon viskade i mitt öra och jag tittade upp. In kom två killar i min ålder och jag kände genast igen dem. De gick i min skola, i min parallellklass till och med. Men jag kunde inte komma ihåg namnen på dem, de var båda kompisar till Nicholas. Och den ena killen kände jag igen från franskalektionerna, Adam hette han kanske?
De skulle ha cigaretter så klart och en 1,5 liters läsk.
”Du heter Katie, va?” sa Adam. Jag nickade åt honom. ”Och är Irmas syrra?” Jag höjde på ögonbrynen.
”Ja”, svarade jag och tog emot pengarna från honom.
”Nicho ska ha fest i helgen, du borde komma.” sa killen jag inte ens visste namnet på. Så var man officiellt inbjuden…
”Visst, jag vet redan”, jag log lite åt dem. Mest för att visa att diskussionen var över.
”Schyst.” De fattade vinken och lämnade butiken.
”Känner du de där?” undrade Chris, grimaserade lite och följde dem med blicken med ett leende på läpparna.

Kommentarer
Postat av: CS - cybershots

fin blogg :)

2009-11-10 @ 13:11:28
URL: http://cybershots.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0